onsdag 19. september 2012


NO MORE KILLING - Reklameanalyse 

I denne reklameanalysen skal jeg gå over hva Antismoking-kampanjen i USA har brukt for å forhindre røyking, forstå budskapet deres og prøve å breie ut om bildet.
Avsenderen er åpenbart en antismoking-kampanje som ønske slutt på død, som de har formulert som drap. Etter og bare å ha sett på bilde i et par sekunder får man et ganske klart bilde om hva det dreier seg om, og hva budskapet er. Reklamen er rettet mot røykere og ikke røykere, om at røyk er mord, at røyk kan føre til død. 

Denotasjon
Det første man får øye på er to sigaretter som det kommer røyk fra. Etter det ser man den tydelige skriften «NO MORE KILLING». Hensikten med reklamen tenker jeg da med en gang er å få folk til og slutte å kjøpe røyk, få folk til å slutte å røyke. Med andre ord er det ikke en salgsreklame som «Løp og kjøp røyk for et bedre liv», det er en reklame for at «Dette dreper, vi vil ha slutt på drap». 

Selv om det sikkert er en spesiell målgruppe reklamen skal nå ut til, når den nok alle. Det er en reklame som sikkert for de fleste vekker stor oppmerksomhet. Selv om kanskje ikke alle ser symbolikken i den. 



Konnotasjon
Om man kaster et raskt blikk på bilde, ser man to sigaretter ved siden av hverandre med en vanvittig røyk som letter fra den. Siden det er så mye røyk tenker man kanskje; hvorfor er det så mye røyk? Da studerer man kanskje bilde litt mer, og får da assosiasjoner til 9/11 tragedien i USA, som de aller fleste vet noe om og har sett bilder fra. Da man etter denne leser skriften «NO MORE KILLING» igjen, får man et enda sterkere inntrykk av bilde, og dette er nok hva de vil oppnå. At folk skal huske reklamen. Den er kanskje litt ekstrem, men budskapet er også litt ekstremt – dette dreper, vi vil ha slutt på drap. Derfor passer det kanskje med mer ekstremt? Minus gange minus er blir vel pluss? 

Teksten
Teksten på bildet er lett å forstå for alle som kan engelsk, det er få bokstaver og et kort budskap. Det er allikevel et stort budskap på få ord. Man må ikke være et geni for å forstå hva de vil frem til siden det står der svart på hvitt. Lite skrift gjør at reklamen blir enklere å få med seg, og at den er enklere og huske. Rødt er ofte assosiert med kjærlighet, blod eller død. Det er kanskje derfor de nettopp har valgt å ta med rød på «KILLING» og mye rødt på sigarettene. Dette gjør det kanskje enda enklere for leseren å tolke reklamen; «Røyk gjør at lungene blør, om man blør for lenge dør man». 
              
Min mening
Min mening om denne reklamen er at den er spennende, den er tydelig og den er god! Den er kanskje litt ekstrem, og litt for ekstrem for de som mistet noen under 9/11. Jeg vet riktignok ikke når reklamen kom ut, og dette kunne endret mitt inntrykk av den. Som om den kom ut 9/12, da hadde det vært litt for tidlig for å komme med en sånn reklame. Det ville blitt som om noen her i Norge hadde startet å reklamert med antivåpen reklamer med Utøya som bakgrunn, eller lignende. Men om dette ikke er tilfellet, syns jeg reklamen er bra. Den fremhever budskapet om at røyk dreper. Den viser også at det ikke er mye som skal til for at vi skal minke antall døde per år. Den forblir i tankene selv i lang tid i etterkant. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar